هوش مصنوعی | همراه تولید محتوا یا رقیب؟

0 ۱۰۵

از زمان ظهور فناوری GPT-3، هوش مصنوعی چشم‌ها را به سمت خود ربوده است و هر لحظه کشف‌های جدیدی درباره‌اش به گوشمان می‌رسد. حالا که چت جی‌پی‌تی و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی به پایداری نسبی رسیده‌اند، وقت آن است که ببینیم هوش مصنوعی برای نویسندگان محتوا و بازاریابان محتوایی چه کارایی‌های داشته و چه چالش‌هایی پیش پا گذاشته.

هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال

وبگاه Capterra، به‌تازگی نتیجۀ آماری پرسشنامه‌ای با ۱۸۵ شرکت‌کننده را که بازاریاب [محتوایی] بودند، منتشر کرد. نتایج این پژوهش را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: بیشتر بازاریابان محتوایی هم‌نظرند که هوش مصنوعی می‌تواند محتوایی تولید کند که در کیفیت، همتای محتوای تولیدشده به دست انسان یا حتی بهتر است. آن‌ها هوش مصنوعی را همراهی در مسیر محتوا می‌بینند.

با هوش مصنوعی، زمان و هزینۀ تولید محتوا کاهش می‌یابد.

سرعت بیشتر در تولید محتوا با هوش مصنوعی

دلیل علاقۀ بازاریاب‌های پرمشغله به هوش مصنوعی، سرعت‌بخشی این ابزارها به تولید محتواست. هوش مصنوعی می‌تواند به تولیدکنندگان محتوا کمک کند از زمان بهینه‌تر استفاده کنند. این نمودار آماری، زمان‌بربودن فرایند تولید محتوا را در کسب‌وکارها نشان می‌دهد.

آموزش تولید محتوا با هوش مصنوعی

چالش بعدی شرکت‌ها و کسب‌وکارها آموزاندنِ استفاده از هوش مصنوعی به کارکنان است. داده‌ها نشان می‌دهد که یادگیری و تسلط بر هوش مصنوعی نیازمند زمان است؛ بااین‌حال درزمینۀ آموزش، کار آن‌چنان سخت نیست. %۵۷ بازاریابان [محتوایی] گفته‌اند که کارکنان شرکتشان در کمتر از ۶ ماه هوش مصنوعی را یاد گرفته‌اند.

صحت و شفافیت نوشته

کاربران هوش مصنوعی باید به خودشان سختی دهند و صحت و درستی متن زاییدۀ هوش مصنوعی را بررسی کنند. فقط نیمی از کاربران (%۴۹) اظهار کرده‌اند که هوش مصنوعی در تولید نوشته‌های واضح و صحیح موفق است.

از این گذشته هوش مصنوعی در تولید محتوای اصیل، ضعف دارد. ابزارهای هوش مصنوعی به داده‌های ازپیش‌تعیین‌شده متکی هستند و خلاقیتشان به‌اندازۀ انسان قوی نیست؛ همچنین درکی از ظرایف ارتباط و انتقال پیام ندارند و ممکن است اشتباه داشته باشند.

این مسئله درزمینۀ تولید محتوای فارسی جدی‌تر است. با گذری سرسری در سطح وب و لینکدین متوجه می‌شویم که چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) در فارسی‌نویسیِ روان و تمیز، توان کمی دارد. نه فقط ChatGPT، بلکه می‌توانیم بگوییم تقریباً کل ابزارهای هوش مصنوعی، محتوایی باکیفیت به زبان انگلیسی تولید می‌کنند؛ اما ضعفشان در نوشتن محتوای فارسی کاملاً ملموس و مشهود است.

چالش‌های هوش مصنوعی با هوش مصنوعیِ بیشتر حل می‌شوند!

نمونه‌خوانی و ویرایش دستی محتوای فارسی هوش مصنوعی، آن هم وقتی کیفیت کمی دارد، یکنواخت و خسته‌کننده است. هوش مصنوعی برای این مسئله هم راه‌حلی دارد! ابزارهای ویراستاری فارسی می‌توانند به شما در ویرایش کمک کنند. این ویرایشگرهای آنلاین با هوش مصنوعی کار می‌کنند و بدون نیاز به دانش ویرایشی می‌توانید متن‌های تولیدشدۀ ChatGPT را ویرایش کنید.

با هوش مصنوعی ویراویراست، نوشته‌هایتان را نشانه‌گذاری کنید.

سطر به سطر همراه شما در نوشتن هستیم!

صرفه‌جویی در زمان، برترین فایده از هوش مصنوعی در بازاریابی [محتوایی] است. تعدادی از بازاریابان هم بر این باور بودند که بهبود تجربۀ مشتری یکی از فواید کلیدی استفاده از هوش مصنوعی است.

Capterra در انتها راهنمایی‌هایی نیز ارائه کرده است که به تصمیم‌گیری شما در به‌کارگیری هوش مصنوعی کمک می‌کند:

  •  به چه شکلی از محتوا نیاز دارید؟

تحقیقات ما نشان داده که هوش مصنوعی درتولید محتوای کوتاه، اثربخش‌تر از تولید محتوای بلند نتیجه می‌دهد؛ خصوصاً در تبلیغات و کارزارهای ایمیلی (Email campaigns).

  •  آیا کسب‌وکار شما ظرفیت کافی برای سنجش محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی را دارد؟

خیلی مهم است که زمان و منابع کافی برای نمونه‌خوانی و ویرایش محتوا در نظر بگیرید. شما همیشه به یک انسان برای بررسی و ویرایش و سبک‌وسنگین‌کردن محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی نیاز دارید.

دربارۀ ویرایش و اهمیت ویرایش نوشته‌ها بیشتر بدانید: ویرایش چیست؟ | صفر تا صد ویراستاری

وبگاه کانتنت‌رایترز هم طی نظرخواهی‌های متعددی که در لینکدین راه انداخت، نتایج جالبی به دست آورده است که موضع حرفه‌ای‌های تولید محتوا را در مقابل هوش مصنوعی به‌خوبی نشان می‌دهد. بر اساس این نظرخواهی:

  • بیش از %۵۰ بازاریابان بر این نظرند که هوش مصنوعی بخشی از راهبرد محتوایی (Content Strategy) آن‌ها خواهد بود.
  • ۶۴٪ بازاریابان و تولیدکنندگان محتوا برنامه‌ریزی کرده‌اند تا از هوش مصنوعی برای بلاگ و نوشته‌ها استفاده کنند؛ %۲۱ برای رسانه‌های اجتماعی، %۱۱ برای توضیحات محصول و %۴ برای دیگر انواع محتوا.

در یکی دیگر از پست‌های نظرخواهی مشخص شد که بیشتر نظردهندگان، هوش مصنوعی را برای ایده‌یابی و پژوهش به کار می‌گیرند.

  • ۴۰٪ پژوهش
  • ۳۱٪ ایده‌یابی
  • ۱۷٪ نوشتن محتوا
  • ۱۲٪ بهینه‌سازی محتوا

ناگفته نماند که کارایی ابزارهای هوش مصنوعی به حوزۀ فعالیت هر کسب‌وکار، نیازهای کاربر و ویژگی‌های مخاطبان هدف بستگی دارد.

نوشته‌های هوش مصنوعی رنگ و بوی احساس و شخصیت آدمیزاد را ندارند

نویسنده‌های زنده می‌توانند با جمله‌بندی‌ها، عبارت‌سازی‌ها و شگردهای خاص خودشان متنی خواننده‌پسندتر بنویسند؛ متنی که با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند، داستانی می‌سراید و حسی انتقال می‌دهد. کسب‌وکارها می‌توانند به کمک درگیرکردن هوش مصنوعی با عواطف و تخصص انسانی، محتوایی تولید کنند که درست به خال بزند.

با هوش مصنوعی ویراویراست، نوشته‌هایتان را نشانه‌گذاری کنید.

سطر به سطر همراه شما در نوشتن هستیم!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.